Marketing

10 trendů v internetovém obchodování v roce 2018

Václav Blažek

S odkazem na Statistu, světový prodej v e-commerce (internetovém obchodování) očekává s rokem 2021 růst o 246,15 %, tedy z 1,3 bilionu v roce 2014 na 4,5 bilionu v roce 2021. Je nutné si připustit velký rozmach v e-commerce, které nenaznačuje žádné známky jakéhokoliv zpomalování.

Připravili jsme si pro vás překlad článku na téma současných trendů v e-commerce. Jedná se o zahraniční článek, a proto je nutné některé body a jejich využitelnost v Čechách brát s nadhledem — technologie, které jsou v zahraničí již zcela běžné k nám stále nedorazily. Jisté ale je, že dorazí, otázkou tedy zůstává jen kdy. Právě proto je dobré myslet dopředu a být na novinky připravený. Berme to jako jistou předpověď.

„S obrovským růstem internetového obchodování
přicházejí rapidní změny.“

Již nestačí jen přidat obrázek produktu na vaše stránky a doufat, že si jej váš ideální zákazník najde. V roce 2018 (a v nadcházejících letech) je velké množství nových trendů, které mohou zásadně „nakopnout“ růst vašeho e-shopu, pokud jim samozřejmě budete věnovat pozornost.

Vybrali jsme 10 nejzajímavějších trendů, které zásadním způsobem ovlivní způsob nakupování a prodávání na internetu, proto je dobré se na ně včas připravit. Jedině tím, že budete držet krok s dobou a konkurencí si udržíte své současné i budoucí zákazníky.

E-Commerce trendy 2018

  1. Nativní nakupování
  2. Rozšířená a virtuální realita
  3. Automatizace a Chatboti pro online objednávky
  4. Hlasové hledání
  5. Mobil především
  6. ROPO
  7. Umělá inteligence
  8. Obrázkové vyhledávání
  9. Videa produktů ve vysoké kvalitě
  10. Rychlost doručení

Nativní nakupování

V roce 2017 proběhl experiment, kdy se zjistilo, že publikum na Facebooku upřednostňovalo nativní video obsah 160× více než obsah ne-nativní.

S internetovým obchodováním je to s nativním obsahem stejný příběh: jsou zde platformy používané miliony lidí, jako Instagram a Pinterest. Mnoho těchto uživatelů nechtějí opouštět platformu pro zobrazení vaší stránky. Proč tedy nenabídnout těmto uživatelům možnost nakoupit vaše produkty z těchto aplikací?

Perfektním příkladem nativního nakupování je vychytávka Pinterestu „Shop the Look“ (Nakupuj vzhled). Když vidíte obrázek líbivého outfitu, můžete kliknout na kteroukoliv jeho část za účelem nákupu…zobrazí se vám detaily daného oděvu přímo v aplikaci Pinterest. Outfit si také můžete „Pinovat“ a uložit si jej tak na později.

Rozšířená realita a virtuální realita

Víte, co je ještě lepší než vidět produkt na prodejně před zakoupením? Vidět ho přímo ve vašem obýváku.

Rozšířená a virtuální realita zažívá v roce 2018 obrovský rozmach. Časem bude naprosto běžné nabízet produkty rozšířenou a virtuální realitou. Například společnost Houzz, zabývající se designem interiérů, vyvinula vlastní rozšířenou realitu. Díky ní se 11× zvýšil zájem zákazníků zakoupit jejich produkty a také 2.7× déle udržel návštěvníky a nakupující v jejich aplikaci.

S rozšířenou realitou přišel také gigant jako IKEA, která také začala nabízet rozšířenou realitu skrze aplikaci, která vám umožňuje umisťovat 3D produkty z jejich nabídky přímo do vašeho domova. Produkty jsou navíc v reálném rozměru a tak máte možnost vidět, jak a kam se produkt vejde a také jak bude vypadat v prostoru.

Zcela určitě, tyto výhody stojí za vstupní investici do nových technologií. S rostoucí e-commerce, budou spotřebitelé nakupovat od společností, které jim před nákupem umožní si produkty vizuálně prohlédnout a otestovat.

Automatizace a Chatboti pro online objednávky

S 1.3 miliardami uživatelů na Facebook Messengeru, dává smysl přemýšlet nad využitím možnosti chatbotů pro marketing, péči o zákazníky a samozřejmě také pro prodej.

S chatboty se můžete dostat o krok napřed, jako například řetězec pizzerií Domino’s, která Messenger bota používá k plnohodnotnému vytvoření objednávky. Toto řešení sklidilo obrovský úspěch. Díky rychlosti, jednoduchosti a nápaditosti společnosti několikanásobně vzrostly objednávky. Plus objednávání prostřednictvím chatbotů je pro Domino’s příležitost ukázat se svému publiku jako společnost, která naslouchá a myslí dopředu.

Jestli zrovna pro váš business dává využití chatbota smysl, doporučujeme zamyslet se nad touto investicí, dokud se stále jedná o neokoukaný způsob a formu objednávky. Za pár let se daný způsob může stát jedním z nejvyužívanějším na trhu a může tak ztratit své prvotní kouzlo, kdy každý bude chtít objednávat právě u vás, aby si objednávku s chatbotem vyzkoušel.

Kompatibilita hlasového vyhledávání

S rostoucí popularitou zařízení jako je Amazon Echo, Google Home aj., se hlasové vyhledávání v zahraničí stává preferovanou metodou vyhledávání. Již 40% internetové generace používá hlasové vyhledávání před samotným online nákupem.

Již teď, v roce 2018, je tedy důležité optimalizovat a připravit váš business pro hlasové vyhledávání. V opačném případě můžete přijít o drtivou většinu zákazníků, kteří se rozhodnout nakupovat pomocí hlasových asistentek.

Walmart (americký diskontní obchodní dům) otevřel svým zákazníkům možnost nakupovat jakýkoliv jejich produkt hlasovým povelem na Google Express a do budoucna plánují umožnit vytvoření objednávek pro vyzvednutí v kamenné prodejně pomocí hlasového ovládání přes zařízení Google Home. Další americké obchody jako Target, Costco, Kohl’s, Staples, Walgreens a mnoho dalších jsou v procesu vytvoření obdobných možností pro jejich zákazníky.

Vzhledem k tomu, že vyhledávání je 3× více oblíbené, pokud je lokální, je velice důležité zajistit aktuálnost vašeho profilu na Googlu (aktuální adresa, otevírací doba, fotky, hodnocení a další).

Mobil především, počítač poté

62 % uživatelů smartphonů za posledních 6 měsíců dokončilo objednávku přes své mobilní zařízení. Se stále rostoucím množstvím mobilních objednávek je velice důležité mít e-shop maximálně optimalizovaný pro mobilní zařízení.

Technologie rozpoznání otisku prstu a obličeje, stejně jako platby na jeden klik, zjednoduší mobilní platby a povzbudí další uživatele k přechodu z počítačů na mobily. Ty se tak brzy stanou preferovanou platební metodou pro transakce v e-shopech. Předpokládá se, že množství přístupů z mobilu na stránky e-shopů v zahraničí dosáhne koncem roku 70 %.

Starbucks vytvořil svou aplikaci pro mobilní objednávky a platby v roce 2015. V roce 2017 bylo 30 % všech objednávek ve Starbucks placeno mobilem. Starbucks uvedl, že jejich aplikace se stala tak oblíbenou, že v jejich obchodech vytváří extra dlouhé čekací fronty, což řeší nabíráním dalších baristů. Pokud mobilní aplikace vede k většímu množství zákazníků v jejich prodejnách, jedná se určitě o užitečnou investici.

ROPO (“Research Online, Purchase Offline” neboli „Prozkoumám online, nakoupím offline“)

Může být složité sledovat, jak se vaše digitální úsilí přenáší do offline prodeje.

Naštěstí, ROPO (“Research Online, Purchase Offline” neboli „Prozkoumám online, nakoupím offline“) je nástroj, který bude v nadcházejícím roce mnohem pokročilejší a spolehlivější a pomůže maloobchodníkům přesně měřit, jak dobře jejich online reklama přispívá k prodeji v kamenných prodejnách.

ROPO kombinuje informace ze sociálních sítí, geolokace, mobilních plateb, inventáře v obchodě, analytických nástrojů, CRM systémů a další, aby zjistil, které reklamy a webové stránky vedly zákazníka k nákupu v kamenné prodejně.

To vše jsou neocenitelné informace. Když víte, které online reklamy mají nejúčinnější vliv na prodej, můžete generovat online reklamu s mnohem vyšší konverzí, cílenější a s pocitem, že to, co děláte online dává smysl vaším zákazníkům.

Strojové učení a umělá inteligence

Se strojovým učením a umělou inteligencí se dnes potkáváte denně. Jen o tom možná ani nevíte. Vezměme si filmotéku Netflix: spíše než rozdělovat diváky podle věku, lokace nebo pohlaví, vytvořila společnost 1.300 „chuťových komunit“ (jak je Netflix nazývá). Díky nim vytváří doporučení na podobné filmy nebo televizní pořady, které jsem preferované uživateli v dané komunitě. Toto je budoucnost strojového učení.

Další e-commerce platformy brzy začnou využívat benefity strojového učení a algoritmů pro rozklíčování jaký obsah by měly doručit daným zákazníkům. V budoucnu již bude obsah rozdělen strojovým učením a umělou inteligencí, spotřebitelé budou dostávat jen obsah (nebo produkt), který je zajímá nejvíce.

Obrázkové vyhledávání

Představte si, že jste v obchodě a vidíte úžasnou pohovku, ale necítíte se za ní zaplatit plnou cenu. Uděláte si tedy jeho fotku a použijete obrázkové vyhledávání na eBay pro vyhledání podobných produktů za lepší cenu.

S transformací e-commerce na mobilní zařízení začnou společnosti nabízet možnost vizuálního vyhledávání produktů pomocí pořízených fotografií nebo obrázků z internetu. Odhaduje se, že obrázkové a hlasové vyhledávání bude s rokem 2020 tvořit až 50 % všech vyhledávacích dotazů.

Vzhledem k tomu, že obrázkové vyhledávání bude nabízet možnost nakoupit podobný produkt za nižší cenu online, budou spotřebitelé eventuálně řízení k nákupu online v e-shopu i přesto, že začali v kamenné prodejně.

Několik e-shopů již úspěšně implementovalo funkci obrázkové vyhledávání do jejich online platformy. Pro příklad, Pinterest má svou vlastní funkci obrázkového vyhledávání. V „Pinovaném“ (připíchnutém) obrázku můžete zoomovat na objekt, který se na něm nachází a hledat tak podobné obrázky. Target (americký řetězec obchodů) chce tuto technologii také integrovat do jejich online katalogu a zákazníci tak budou moci využít obrázkového vyhledávání k nalezení podobných produktů.

Videa produktů ve vysoké kvalitě

I když spotřebitelé nakupují online, stále mají stejné otázky ohledně funkčnosti a designu produktu, které mají v kamenných prodejnách. Abyste tomu mohli konkurovat v online prostředí, budete muset zodpovědět všechny otázky zákazníka digitálně. Jednou z nejjednodušších možností je formou videa.

Videa ve vysokém rozlišení ukazující design a funkčnost produktu, jsou nejlepší cestou, jak prodat vaše produkty. Vaše video může apelovat na emoce zákazníka a přesvědčit jej daleko lépe než text.

Australská společnost Redsbaby, prodávající kočárky, v tomto ohledu odvedla skvělou práci. Jejich videa prezentující kočárky, ukazují produkt během „typického dne“. Spotřebitelé se cítí spokojení, že rozumí produktu, který kupují i přesto, že jej nikdy neviděli v kamenné prodejně.

Doručení ten den a den poté

Minulý rok Amazon otevřel velké množství nových doručovacích center blízko velkých měst, díky čemuž mohou slíbit doručení ten den a den poté zákazníkům v rámci programu Amazon Prime.

TechCrunch informoval o příchodu podobné služby s názvem „Google Shopping Express“, doručení ten den, společností Google. Google Shopping Express nabídne doručení ten den z obchodů jako je Walmart a Target.

Tak jako tito giganti v e-commerce nabízejí doručení ten den, vyhrají boj o spotřebitele, kteří chtějí své potřeby naplnit co nejdříve. Jakmile si zákazníci na danou službu zvyknou, budou příliš pohodlní za ni platit navíc a stane se jakýmsi standardem.

Jestliže spotřebitelům nebudete mít možnost danou službu nabídnout, odejdou ke konkurenci, která ano.

Slovo závěrem

Na závěr už jen stačí dodat, nebojme se a inovujme. Sledujte nejnovější trendy a snažte se vaše podnikání vždy posunout zase o kus dál. Ať vám je tento článek, který v originále sepsala společnost HubSpot inspirací a pomůže vám si uvědomit, jaké možnosti vám svět internetového obchodování dává a jak se v něm můžete hodně rychle ztratit, pokud se nebudete držet vpřed…

Originální článek: https://blog.hubspot.com/marketing/ecommerce-trends

Tato stránka je chráněna službou reCAPTCHA, na kterou se vztahují Privacy PolicyTerms of Service společnosti Google.

Mohlo by vás zajímat.

Mohlo by vás zajímat.

Firmy.cz nově spolupracují s Booking.com

Firmy.cz spolupracují s Booking.com. Co přesně to pro majitele hotelů, penzionů a jiných ubytovacích zařízení znamená? Firmy.cz spolupracují s Booking.com a zjednodušují…
Menu