Marketing

Seznam Forum 2019, víkendové počteníčko

Michal Brada

Obchod a reklama

Seznam Forum 2019 byla druhá konference od Seznamu, kterou jsme mohli krátce za sebou navštívit. Tentokrát vyrazil směr Praha Michal s Jirkou, a protože ne každý se na podobné konference z jakýchkoli důvodů dostane, přinášíme vám krátký výtah toho, co jsme se dozvěděli. Sice nedokážeme úplně přenést atmosféru, která byla výborná, ale i faktický obsah stál za to. Jdeme na to!

Josef Šlerka

Vedoucí Studia nových médií a ředitel
Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, FF UK

Hned na úvod jsme se přesunuli do Atlasu konspirací. Jedno z témat, které poslední dobou rezonuje napříč médii. Dá se vůbec s dezinformacemi bojovat, co je a co není dezinformace? Bohužel na nás útočí ze všech stran. Je super, když konference má přesah od marketingu i do aktuálních témat. Jestli se chcete při prohlížení atlasu konspirací zasmát a přitom zamyslet, pak si najděte 16 minut na shlédnutí celého videa.

Alexander Bellin

Marketing Director, About You GmbH

Hned v další části jsme se těšili na prezentaci o spuštění ABOUT YOU na českém trhu. V roce 2018 společnost vstoupila na český trh. Díky vyvážené kreativní i mediální strategii narostlo celkové povědomí během pouhého roku o více než 60 %. A jak se říká „Nemoci nechodí po horách, ale po lidech“ a tentokrát tím lidem byl právě Alexander Bellin, na tuto přednášku bohužel nedošlo. Ale program pokračoval dál, takže bez velkého truchlení se na podiu objevil další řečník.

Tomáš Pflanzer

CEE Digital Director, KANTAR CZ s.r.o.

S Tomášem jsme se přenesli do tří témat spojených s kampaněmi. Jako první bylo téma Integrace kampaní. Protože v Kantaru jsou specialisté na data, celá prezentace byla postavena na datech. Data například vypověděla, že u vzorových kampaní si 89 % marketérů myslí, že kampaně jsou integrované (obsahují spojovací prvky napříč všemi médii např. print + online) Což by bylo v pořádku, kdyby to u spotřebitelů nebylo jen 51 %. Druhým tématem bylo genderové vyvážení kampaní. Opět pohled marketérů, tentokrát směrem k vyváženosti kampaní nekorespondoval s pohledem běžného spotřebitel. A bohužel i nejlepší reklamy za posledních 10 let, které získávají ceny na festivalu v Canes, se nevyhýbají stereotypům = např. muži v nich mluví 7x častěji než ženy, muži v nich dostali na obrazovce 4x víc času a muži byli o 62 % víc zobrazováni jako chytří. Třetím tématem byly Kanály a zde zazněla hned v úvodu jedna důležitá věta „Příliš mnoho marketingových peněz je utraceno za skvělé reklamy na špatných místech a špatné reklamy na skvělých místech“. Velmi zajímavá prezentace, která opět ukázala, že data nám kolikrát říkají úplně něco jiného, než si myslíme.

Eva Kouřilová

Konzultant mediálního plánování, Seznam.cz

Milan Černík

Konzultant mediálního plánování senior, Seznam.cz

Oproti předchozím obdobím se nyní čím dál častěji setkáváme s tématem „Co vám přinese komunikace zaměřená na budování značky?“. S tímto tématem jste se běžně ještě pár let zpátky při obecných marketingových diskuzích moc nesetkali, natož pak v souvislosti s online reklamou. Přeci jen, pro většinu lidí platí pravidlo online = konverze. V této prezentaci jsme se dozvěděli o přínosu budování brandu s propojením na možnosti, které nabízí Seznam.cz. Dále například i to, co sledovat za metriky, když už se pro brandovou kampaň rozhodnete. Je dobré si to připomínat a věřte, že např. CTR opravdu není ten nejlepší metr. Ale upřímně, kdo z nás dokáže tuhle metriku v hlavě vypnout, i když je vlastně úplně irelevantní.

Petra Keratová

Konzultant mobilní reklamy, Seznam.cz

Mobilní reklama se stává nedílnou součástí našeho každodenního života, a právě o tom byla i další prezentace od Petry. Už informace, že průměrný člověk se podívá na svůj mobilní telefon 50x za den, je takové zrcadlo pro všechny z nás 😊 A tomu na Seznamu odpovídají i investice do mobilní reklamy, které v prvním pololetí vzrostly od 66 %. A že dávají smysl i z pohledu konverzí potvrzuje Sklik, kde už 30 % lastklikových konverzí přichází z mobilu. Potvrzuje se jednoznačně trend, že mobilní reklama už je nedílnou součástí při plánování kampaní. A za nás si dovolíme poznamenat, že mobilní reklamu je zapotřebí mnohem víc hlídat. Pokud ji totiž spustíte z Skliku nebo Google Ads, je velké množství zákoutí, kde uživatel může kliknout na reklamu omylem. A že o tom z kampaní našich klientů něco víme. Je nyní na mediálních domech, aby zapracovali na mobilních reklamních formátech tak, aby přinášeli opravdový užitek a neluxovali klientovu peněženku z nechtěných prokliků. Co takhle kdyby na mobilní reklamu musel uživatel kliknout dvakrát, jak by to asi zahýbalo s výsledky aktuálních mobilních formátů? 😀

Po konci pohledu do mobilní reklamy jsme se přesunuli do výru přestávky. To je vždy skvělá příležitost pobavit se s bývalými kolegy, ale i bývalými klienty. Neformální potlachání o práci i soukromí s fajn lidmi je vždy příjemné. A když je k tomu i skvělé občerstvení a hraje DJ, co víc si o přestávce přát. Ale dost bylo tlachání, jdeme na druhý blok, který začínal přímo od srdce.

Oto Klempíř

Kreativec a umělecký pozorovatel, YDEAL

Otu Klepmíře většina z vás bude znát spíš z hudební skupiny J.A.R. Možná větší část z vás neví, mě a Jirku nevyjímaje, že na poli reklamy nechal již nesmazatelnou stopu, která stále nekončí. A co říct k jeho přednášce? Chce se nám říct „NIC, to prostě musíte vidět!“. Takže jen, že je věnována převážně politickému marketingu a zažijete i trochu retrospektivu do minulosti. Najděte si 25 min a přesvědčte se.

Ondřej Kacbal

Manažer týmu RTB konzultací, Seznam.cz

Po tak trochu jiném konferenčním bloku jsme se díky Ondřejovi vrátili zpět ke kampaním a k tomu, co v rámci kampaní řešit. Ondrův nejtrefnější citát na náhledu videa níže, který mluví sám za sebe 😀 Zároveň došlo ke zhmotnění geniality názorných ukázek. Vysvětlovat můžete dokola co chcete, ale když vše vidíte názorně, je to k nezaplacení. Jestli chcete vidět, jak v praxi vypadá unikátní zásah, určitě se na video podívejte. „Stačilo“ zapojit kreativitu a nakoupit pytlíčky s gumovými medvídky.

Martin Jirman

Sales manager, Adform

Martina můžete znát i ze Stand-up comedy, takže ani zde nešlo o „suchou prezentaci“. Hned první dávka informací vycházející z dat Adformu říká, že průměrné CTR bez využití cílení z DMP je 0,21 % a oproti tomu při využití dat pro cílení je CTR 0,40 %. Jasný argument pro to, abyste s daty začali pracovat, pokud se tak ještě neděje. Prezentace byla velkou inspirací právě proto, kde všude můžete data získávat a jak s nimi následně pracovat. Včetně jedné reálné case study, která ukázala, jak funguje celorepubliková kampaň při využití personifikace reklamních formátů dle mikro regionu. A to je jeden z hlavních důvodů, proč nyní řešíme, s kým a jak začít využívat RTB pro kampaně našich klientů.

Martin Jandora

Specialista DMP, Seznam.cz

S Martinovou přednáškou jsme se již setkali na Sklik Expert Forum 2019, takže se tu nebudeme víc rozepisovat. Přečtěte si náš předchozí článek nebo se podívejte přímo na video.

Kateřina Nejedlá

Digital Group Team Leader, Adexpres

Ondřej Vataščin

Client Service Director, Isobar

S Katkou a Ondrou jsme měli možnost se podívat do kuchyně při vytváření kampaně pro Krušovice a to přímo u kampaně, která provázela letošní mistrovství světa v ledním hokeji. A protože se k tomu jen tak člověk nedostane, bylo to zajímavé. To jsme si v prezentaci našli my 🤓 Nosné téma bylo postavené trochu jinde a to „Značka, mediální a kreativní agentura v jednom týmu“. Dozvěděli jsme se, jak je dobré, když při vytváření kampaní sedí všichni u jednoho stolu. A tady jsme se na sebe s Jirkou podívali, jestli jako fakt! Nám totiž selský rozum říká, že by to tak mělo být vždy a že je to přeci u těch velkých kampaní automatické. Chápeme, že celkové vytváření je komplikované a byl by to svět ideál, kdyby to vždy takto šlo. Ale jak byste jako klient chtěli slyšet, že si po letech konečně ve vaší agentuře všichni sedli k jednomu stolu, aby pro vás nebo dokonce s vámi, vytvořili tu nejlepší kampaň. Nás hned napadlo, jak asi kampaně vytvářeli doteď? Proč na to někdo nepřišel už dřív? Možná proto, že co nám přijde automatické, nakonec málo kdo dělá. Z našeho úhlu pohledu takový syrový pohled do zákulisí mediálního světa velkých kampaní.

Pavol Lukáč

Manažer týmu konzultací display reklamy, Seznam.cz

Kdo Pala trochu zná, vždy se těší, co zase ze svého kreativního repertoáru předvede. Takže i my jsme se na prezentaci těšili. Téma bylo „Jak jsme vyměnili leták za banner s XXX Lutz“. Kdo by očekával, že půjde o hanění letáků ve schránkách, s nekompromisním tlačením jejich převtělení do online světa, byl jistě zklamaný. Samozřejmě to někde na pozadí pořád v člověku bylo, ale šlo o velmi zajímavý pohled na alternativu k reklamním letákům pro velké klienty. Pokud vás marketing zajímá a dokážete se podívat na případovou studii vytvořenou na klientovi, který je svou velikostí diametrálně někde jinde, než jste vy, pak je video právě pro vás. Inspirace není nikdy dost. A v neposlední řadě se určitě nebudete nudit.

To byla poslední programová část z konference a my byli rádi, že jsme měli tu možnost se konference zúčastnit. Ano, někdo by mohl říct „No jo, ale to všechno platí jen pro ty velké klienty“. My s tím nesouhlasíme. Každý klient byl na začátku malý, jen teď už je velký. Ani mezi naše klienty nepatří TV klienti, no a co 🤷‍♂️👍 Z každé prezentace se dá něco použít i pro klienty SMB, buď rovnou realizovat nebo je inspirovat. My tu nejsme jen proto, abychom dělali, co klient chce. Naším posláním je klienty inspirovat a snažit se je posouvat ve své prezentaci tam, kam oni už třeba nevidí.

Líbil se vám článek? Řekněte o něm vašim přátelům.

Tato stránka je chráněna službou reCAPTCHA, na kterou se vztahují Privacy PolicyTerms of Service společnosti Google.

Mohlo by vás zajímat.

Mohlo by vás zajímat.

Maveb(áci) na skalách

Čas letí jako voda, a i když se to nezdá, je to více jak rok, co jsme zdolali Jizeru, jednu…
Menu